もっと日本を知りたくて

Want to know more about Japan

還暦過ぎのオジサンが自転車こいで日本一周する(だろう?)日記です。

Day118(16/Sep/2019) 中津川―馬籠(まごめ)―妻籠(つまご)(Nakatsugawa-Magome-Tsumago)

(English is available after Japanese.)

今朝は930から開く中山道資料館に行くために900出発。気温26度。今日も名古屋は34度の予報。今日は敬老の日とあって、中津川商店街(後でこの通りは中山道だったと知った)は日の丸で飾り付けてある。清々しい気分だ。やはり祝日は日の丸でしょう!

f:id:mosamu:20190916190456j:plain

日の丸いっぱいの中津川商店街 / Commercial Street of Nakatsugawa with many national flags

資料館で得たひとつの知識は、14代将軍家茂に嫁いだ和宮中山道を通って江戸入りしたが(中津川宿に泊る)、その時の行列の人員が約2万名だったというもの。その人員の食料の準備、宿の手配などを想像すると頭が痛くなる。浅田次郎の小説に「一路」という、これも中山道を通る架空の岐阜にある藩の参勤交代の手配についての作品がある。これは次郎ちゃんの小説の中でも大変面白いものの一つだと思う。その小説もあって、今回中山道を通ろうと決めました。

中津川宿の名残を残す町並みを写真にとり、次の落合宿をめざす。

f:id:mosamu:20190916190519j:plain

落合宿まで行くのに道を大きく間違えながら到着。落合宿本陣です。

 

f:id:mosamu:20190916190546j:plain

落合宿の本陣 / The main house in Ochiai-juku

次は馬籠宿(まごめじゅく)。今日は坂道を気にせず(ナビに頼らず)、中山道を通って妻籠(つまご)まで行こうと思っていたが甘かった。急な階段、でこぼこの激しい石畳などがあり自転車ではいけない。

f:id:mosamu:20190916190621j:plain
f:id:mosamu:20190916190702j:plain
f:id:mosamu:20190916190728j:plain
中山道の風景 / Nakasendo ancient roads

だから中山道と今の道を組み合わせて通ると間違えてしまう。馬籠との境の十曲峠(じゅっきょくとうげ)はひーひー自転車を押しながら通りすぎました。馬籠着。ここにもまた沢山の外国人(特に白人)が多い。この馬籠宿は急な坂道になっており、通りを歩くのもなかなか大変。

f:id:mosamu:20190916190754j:plain

馬籠宿 / Magome-juku

一番上の展望台からははるか恵那山(えなざん:海抜2192m)が見えた。

f:id:mosamu:20190917042036j:plain

ここでは丁度稲刈りが行われており、稲刈りを待つ水田も黄金色に輝いていた。

f:id:mosamu:20190916190817j:plain
f:id:mosamu:20190916190839j:plain
稲刈り風景と稲刈りを待つ水田 / Harvesting rice & rice fields

ここで昼メシ食べて、いよいよ今日のハイライト馬籠峠へ! ヒーヒーハーハー言いながらなんとか到着馬籠峠。標高801mは今回の旅の最高地点。これから下りだ。

f:id:mosamu:20190917042516j:plain

馬籠峠(標高801m)/ Magome pass (altitude: 801m)

妻籠宿(つまごじゅく)に到着。ここには38年前来たことがある。全国に先駆けて町並み保存運動が起こり、ここの人達は今でも「売らない、貸さない、壊さない」の三原則で生活しているとの事。だから街並みは変わっていない。

f:id:mosamu:20190916190914j:plain
f:id:mosamu:20190916190936j:plain
妻籠宿 / Tsumago-juku

最後に、行燈(あんどん)だけの真っ暗な妻籠をとろう1900に外へ。街灯がないので実際は真っ暗。しかしソニースマホは行燈(あんどん)だけの明かりで夕方の景色にしてしまった。

f:id:mosamu:20190916191054j:plain

夜の妻籠宿 / Tsumago-juku in the night

走行距離:28km(距離の割にはとても大変だった)、通過トンネル:0

ルートラボ(Route Lab)

https://latlonglab.yahoo.co.jp/route/watch?id=eb897515ca0b9ed77dedb057087476eb

 

900 departure. Temp:26C. I delayed the departure to go to the “Nakasendo Museum”. Nakasendo is one of 5 main roads to Edo in Edo period. Since today was the national holiday, many national flags were put at the entrance of Nakatsugawa commercial street.

In the museum, I got one information about the trip for marriage of Kazunomiya princess to #14 Shogun from Kyoto to Edo (the former name of Tokyo). The total numbers of delegation were around 20K people. It must be very difficult to arrange the logistic and accommodation.

After I took the photo of old street in Nakatsugawa city, I moved to the next village (Ochiai-juku). Although I took the wrong roads, I reached there.

I also put several “Nakasendo road” photos. Many people in Edo period were going back and forth in these roads. Since there were stairs and stone pavements, it was impossible to go by bicycle. 

After Ochiai-juku, I moved to Magome-juku. The village located at the slope and it was tough to walk. I also could see the “Mt. Ena(altitude 2192m) from the observatory.

In this Magome area, the farmers were harvesting the rice. And many rice fields were waiting for harvesting.

The next was the pass of Magome which could be the main challenge today. To reach this pass, it was very tough and difficult. Its altitude was 801m where was the highest point during my journey.

After this pass, the descent continued to Tsumago-juku. It was an easy job to go down. In Tsumago-juku street, many old-style houses remained. I had visited here 38years ago. The view was not changed at all. Local inhabitants started to preserve the townscape long time ago. They have 3 policies, “Not sell houses, Not rent and Not break”. It is not easy for them to maintain the town. Finally, I put Tsumago street in the night. But thanks to Sony’s smartphone, it was much brighter than the real scenery.

Today’s mileage:28km, tunnel passed:0