もっと日本を知りたくて

Want to know more about Japan

還暦過ぎのオジサンが自転車こいで日本一周する(だろう?)日記です。

Day105(3/Sep/2019) 大歩危―祖谷―四国中央(Oboke…Iya-ShikokuChuo)

(English is available after Japanese.)

朝6時ごろ大歩危の川沿いに出てみた。高い山が太陽をさえぎりまだ涼しい。吉野川の水がきれいだ。

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朝の大歩危 / Oboke in the morning

友人からの情報で、近くに「祖谷(いや。昨日までそやだと思っていた)のかずら橋」というのがあるらしい。地図で調べると距離では13-14kmほど。しかし、切り立った山をこえなければならない。標高を調べて見ると、大歩危(おおぼけ)が176m、山越えのトンネルが550m、かずら橋が360m。とてもじゃないが自転車では行けない。幸運にも9時前に出て、11時半に帰って来るバスがある。バスの所要時間は片道30分。丁度いい。四国バスはヤマト運輸と協業していた。こうでないと物流のコストと人手不足は補えない! がんばれ日本!

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四国交通ヤマト運輸 / Cooperation by 2 companies

かずら橋に到着。祖谷(いや)川の上にかかっている。想像より低い所にかかっていたが見事である。

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かずら橋 / The bridge made on plant

歩くところが大きく隙間があるのがいいし、このかずらの太さは尋常じゃない。

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通路の隙間とかずらの太さ / Gap of passage and thickness of plant

下からの眺めもいい。この辺りの祖谷川には大きな花崗岩(?)がごろごろしていて、水も驚くほど透明だ。まさに秘境とはこんな所だ。 

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清らかな祖谷川 / Clear water of Iya river

近くの物産館で、このかずら橋は鉄のワイヤーで補強されており、ワイヤーにかずらを巻き付けてあると知った。まあそうだろうな。。。しかし、かずらは3年ごとに張り替えられており、最近は直径2cm以上のかずらを探すのが大変になってきているらしい。そこまで成長するには20年かかるらしい。それは大変だ!

大歩危に帰って正午出発。気温27度。少し行くと、小歩危(こぼけ)があり、いくつかの吊り橋がかかっていた。

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吉野川にかかる吊り橋 / Suspension Bridges over Yoshino river

吉野川が北への流れから大きく東に折れる地点で、私は真逆の西に向かい(ルートラボ参照)、四国中央市へ。これは正面に高い山々がそびえ、西か東に行くしかないからだ。最後に夕立が来た。

走行距離:43km、通過トンネル:3

https://latlonglab.yahoo.co.jp/route/watch?id=dac235ee0c97d8791e85bcf7c7d01b61

 

Around 600am, I went out and walked around the river side of Oboke. It was still cool thanks to the shade by steep mountains. The water of Yoshino river was clear to the bottom.

I got information from my friend that there was a suspension bridge made of creeping plant in Iya village. I found that the distance was only 13-14km from Oboke. However, in order to reach there, I should go over mountains. According to the altitude map, Oboke was 170m, the highest point on the road was 550m and the destination was 350m. It was impossible to go by bicycle.

There was a bus service and it took 30mins from here. The bus schedule was also very convenient for me. I could depart at 900am and could come back here at 1130. Let’s go!  The bus carried the container of other logistic company. This was a cooperation-work by different industries. In Japan, due to the hike of labor cost and the shortage of manpower, it is necessary to find the way of rationalization.

I arrived “Iya Suspension Bridge made of Plant” over Iya river. Although it located at the lower point than my expectation, it was very nice. It was also nice and thrilling that the gap of passageway was wide. The thickness of plant was also unbelievable. According to the information, it takes around 20 years for this plant to grow up to this thickness. Moreover, these plants were changed every 3 years. Therefore, it becomes very difficult to find these materials. The water of Iya river was also extremely transparent.

After I came back and resumed the journey at noon. Temp:27C. I found several suspension bridges over Yoshino river too. 

Before I arrived Shikoku Chuou city, I was caught in a sudden shower.

Today’s mileage:43km, tunnels passed:3