Day107(5/Sep/2019) 高松―小豆島―姫路(Takamatsu-Shodo Island-Himeji)
(English is available after Japanese.)
715発。26度。晴れ。今日はまずフェリーに乗って小豆島、土庄港(とのしょうこう。昨日までどしょうみなとだと読んでいたけど)へ向けて出発。ここには行きたかった。なぜか? これです。https://www.youtube.com/watch?v=Hg-pX4MtKZQ 前奏のナレーションがたまらないですね!「ネオン町」があるかなと、ちょっと探したけど、なーーーんにもなかった。
小豆島と言えば、「オリーブの島」。いたるところにオリーブ畑。写真はオリーブ畑を持つ土産物屋さんの施設。買いたいものは色々あったが、荷物になるからトイレだけ借りた。
小豆島では土庄港から反対側の福田港まで28km程を2時間半で行けばいいからラクチンな行程。道も限られているからナビも使う必要なし。1時間ちょっと走ってあと港まで何キロかなー?とチェックすると、道を間違えていた。3kmほど引っ返して正しい道へ。計6kmのロス。ナビによると、このまま走って到着予定時間はフェリー出発の3分前! 乗り遅れたら1時間半待たなければならない。それは嫌だ!それから1時間は全力で頑張りました!「予定通り乗れたら、これからのお前の望みはすべてかなうはずだからヤルンダ!ガンバレ!」と自己暗示にかけながら坂道もひーひー言いながら全く休まず水も飲まず頑張り5分前に到着!間に合った! Day81の鹿児島で指宿行きフェリーに間に合わせるのと同じ経験だった。したがって小豆島の写真はオリーブ園しかない。まあ「私の望みはすべてかなう事になった」ので良しとしよう。
1時間半の船旅で姫路へ。姫路と言えばやはり姫路城でしょう。平成の大改修で「白鷺城」ではなく「白過ぎ城」になったと言われていたが、以前を知らない私には「すばらしい」の一言。優雅、荘厳、可憐、、、、他なんだろうそう気品。とにかく外観はすばらしい。
天守閣に登らなくてもよかったが、まあ入場料に含まれているので登ったらこれまた感動。すべて板張りではないか!江戸時代初期に張られた板張りを歩いているのだ。大きな大黒柱も当時の物。
また昭和の大修理というのが1956年から8年の歳月をかけて行われたことも初めて知った。その大修理では城をすべて解体し、部材を修理して、再度組み立て直したらしい。延べ25万人が関わったとの事。修理をやろうと決定した英断もすばらしい。疑いもなく、世界に誇る日本の宝である。
姫路城の入場料が1000円。隣にある「好古園(こうこえん)」という庭園とセットだと1040円。全く知らない庭園だったがたった40円なので、セットチケットを買いそこにも行って見た。期待していなかったが、これが裏切られた。すばらしい庭園だった。
Day70の足立美術館がアメリカの雑誌が選んだ日本一の庭園かもしれないが、入場料2300円。この好古園は規模こそ小さいがすばらしい庭園だ!それも40円。コスパで考えると、この好古園はすごいの一言だ。庭園の良さはコスパで評価されても良いではないか!
走行距離:46km(短かったが、ひーひー度は高かった)、通過トンネル:1
ルートラボ(Route Lab)
https://latlonglab.yahoo.co.jp/route/watch?id=9d999aeb130f3ea79a3e1f3aec8070ca
715 departure. Temp:26C. Fine day. I would go to Tonosho port in ShodoShima Island. There is a song about this port. That was why I had an interest to go there. The speciality of this island is olive. There are a lot of fields of olive everywhere. Though I just dropped the shop of Olive Park, I didn’t buy anything. Today I had enough time to reach the destination (another port). I should run around 28km for 2hours +.
Since the road was also simple, I didn’t use the navigation. After I run for an hour, I checked where I was. And I realized I was in the wrong road. I should go back around 3km. It meant I lost 6km.
According to the navigation, I would arrive the destination just 3 mins of the departure of ferry boat. For the coming an hour, I pedaled as much as I could. I didn’t get off even at the steep slope. After I spent all energies, I could arrive just 5 mins before the departure.
After 1.5hours journey on the sea, I could arrive Himeji-city. The most famous thing in this city is well-known “Himeji Castle”. This is a national treasure. You can see how this castle is elegant, beautiful and awe-inspiring. All materials of this castle were original around 400 years ago.
Thanks to today’s visit, I knew there was a full-scale renovation 60years ago. The castle was dismantled, all materials were repaired, and they were reconstructed again. It took 8years and around 250k people were involved. This is a real national treasure.
Beside the castle, there was a Japanese garden named “Koko-en”. Although I didn’t expect anything for this garden, I was surprised that it was good. The size was not big but it was really traditional. I liked it.
Today’s mileage:46km, tunnel passed:1